Skip to main content
Terug naar startpagina

Game Derived Skills™

Werk aan jouw sofskills tijdens het gamen

Introtekst

Technologie is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Het heeft niet alleen de manier waarop we communiceren en informatie delen veranderd, maar ook hoe we leren en werken. Deze nieuwe tijd, vraagt om nieuwe vaardigheden. Game Derived Skills™ zijn een serie aan specifeke vaardigheden die je kunt ontwikkelen tijdens het gamen. Vaardigheden die ons helpen beter te functioneren in een wereld vol technologie.

Ergotherapeutisch gesprek tussen therapeut en cliënt Persoon met een telefoon in haar ene hand en een taststok in haar andere hand. Ze heeft een geleidehond bij zich en een zonnebril op Persoon in een ziekenhuisbed die aan het gamen is man in een rolstoel met een hond op schoot, kijkt uit over zijn tuin

Wat zijn Game Derived Skills™?

Game Derived Skills™ zijn een groep van vaardigheden en capaciteiten die je ontwikkeld door te gamen. Denk onder andere aan:

Het zijn vaardigheden die bewezen overdraagbaar zijn naar de werkvloer.

Game Derived Skills™ zijn voor het overgrote deel fundamentele vaardigheden. Fundamentele vaardigheden leggen de basis voor iemands vermogen om functionele vaardigheden te ontwikkelen. Game Derived Skills™ zijn daarmee een belangrijke basis voor iemand ontwikkelvermogen.

De oorsprong

De term Game Derived Skills™ is ontstaan tijdens mijn onderzoek naar de voordelen het spelen van videogames in 2023. De term was nodig, omdat het ging over een specifieke groep vaardigheden die niet onder een andere term bij elkaar gebracht waren. Deze groep vaardigheden heb ik overzichtelijk neergezet in het Dekker Gaming Skills Overview (DGSO). Dit model wordt aangevuld naarmate er meer skills wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden.

De vaardigheden uitgelegd

Game Derived Skills™ zijn (voor nu) te verdelen in 5 verschillende categorieën:

Elk van deze categorieën bevat losse vaardigheden die, in combinatie, waardevolle en werkgerelateerde competenties vormen.

Voorbeelden

Cognitieve vaardigheden: sustained attention, Attention allocation, Reflective problem solving en Visuele capaciteiten: Selective visual attention vormen grofweg de basis voor digitale geletterdheid.

Sociale vaardigheden: inclusion, helping behavior en civic behaviour, emotionele vaardigheid: adaptive regulation en cognitieve vaardigheid: Reflective problem solving vormen samen een basis voor wereldburgerschap

Emotionele vaardigheden: adaptive regulation, Sense of control, self esteem, cognitieve vaardigheden: sustained attention, attention allocation, problem solving, incremental intelligence en sociale vaardigheden: social competence en civic behaviour zijn vaardigheden die leiderschap ondersteunen.

Zo zijn er veel meer combinaties te maken.

Inzicht helpt bij klachtmanagement

In het DGSO zitten ook 4 aandachtsgebieden. Deze vragen aandacht wanneer iemand overmatig gamed. Deze negatieve kanten zijn overigens niet gerelateerd aan Gaming, maar aan verslaving in het algemeen.

Door hier inzicht in te geven, zijn dit geen negatieve kanten meer, maar mogelijkheden om deze onderwerpen te managen.

Door kennis op te doen van mogelijke negatieve elementen die kunnen ontstaan bij verslaving, wordt het mogelijk ze te herkennen en er iets mee te doen. Onderwerpen zoals Insomnia (slapeloosheid), Anxiety (angst), musculoskeletal complications (spier- en skelet problemen) en social dysfuntioning (sociale onkunde) zijn belangrijk om op tijd te herkennen.

Bij gamen ontstaan deze problemen vaak door een mismatch tussen een persoon en de sociale omgeving. Gamen kan dan gebruikt worden om een sociaal probleem of een vervelend gevoel te ontwijken.